dijous, 13 de novembre del 2008

Activitats individuals i colaboratives, i la comunicació al Moodle

Seguidament us anomen les diferents o principals activitats i eines de comunicació que podem trobar al Moodle, si voleu aprofundir amb alguna d'elles dirigiu-vos a la pàgina web de la qual n'he tret la informació: Xtec materials

Algunes activitats de dinàmica individual que podem trobar són:

* Recursos: enllaços a fitxers o pàgines web .
* Activitats d'aprenentatge o avaluatives: lliçons, qüestionaris, tasques, activitats HotPotatoes, JClic i els quaderns virtuals.

Activitats colaboratives:

* Glossaris
* Bases de dades
* Wikis
* Tallers

I les eines a partir de les quals ens comunicam:

* Fòrums.
* Correus electrònics interns.
* Xats
* Consultes
* Enquestes
* Blocs

dimecres, 12 de novembre del 2008

Què podem trobar quan entram al Moodle?

Tots els llocs Moodle tenen una estructura similar basada en “blocs” amb continguts diferents. Aquests blocs es poden canviar de lloc per adaptar-los al que noltros volem.

A la pàgina inicial:

* Blocs centrals: hi sol haver una llista de cursos però també hi podem trobar els missatges d'un fòrum o un apartat amb informacions, recursos i activitats.

* Blocs laterals: tenen funcions diverses. Hi pot haver:
- La descripció del lloc.
- Un calendari
- Usuaris connectats
- L’accés als cursos del lloc
- Els esdeveniments pròxims...

La capçalera es pot personalitzar amb una imatge pròpia o de la institució que fa els cursos.


En un curs típic també hi sol haver tres columnes :

* A la columna de l'esquerra hi podem trobar: perfil dels usuaris, el correu intern, accessos directes, usuaris en línea, cursos en els quals s'està subscrit...

* A la dreta hi trobam el calendari, els esdeveniments pròxims, les darreres novetats...

* I a la columna central hi trobam els recursos que proporcionen la informació i les activitats didàctiques del curs.
- Els recursos poden ser: enllaços a pàgines web externes o fitxers, pàgines de text o web elaborades pel curs, directoris (on hi podem trobar varis fitxers sobre un contingut en concret)...
- Les activitats: fòrums, glossaris, xats, enviament de tasques, wikis, qüestionaris...


dimarts, 11 de novembre del 2008

EVA o Plataforma educativa?

Moltes vegades s'empren com a sinònims els conceptes EVA i plataforma (plataforma educativa, plataforma de teleformació, learning management system - LMS). Tècnicament, la plataforma és el programari que permet la creació d'un EVA:
* Quan es parla del conjunts de programes que constitueixen Moodle, s'està parlant d'una plataforma.
* Si s'utilitzen aquests programes per construir un entorn a partir de les diferents funcionalitats i eines que proporcionen, deim que s'ha construït un EVA.

Aquest gràfic ens mostra els components d'un EVA:

dilluns, 10 de novembre del 2008

El Moodle a les Illes Balears

A les Illes Balears trobam moltíssimes utilitzacions del Moodle, algunes d'elles són:

- Campus extens (UIB)

- Conselleria d'Educació: Oferta de formació a distància, Formació als diferents CEP's (modalitat mixta), Materials de Formació i manuals del Moodle per tota aquesta formació (alumnes i tutors).

- Experiències a diferents IES ...

Encara que fora del mon educatiu més formal també podem trobar utilitzacions: cursos en modalitat e-learning del Col·legi de Doctors i Llicenciats de les Illes Balears ...

divendres, 7 de novembre del 2008

Dokeos o Moodle?



Existeixen moltes plataformes de gestió de cursos a distància Moodle, Dokeos, WebCT, Claroline... però si hem volem elegir una he trobat un article que ens pot ajudar. N'Héctor Granell, autor de l'article, ens explica si és millor el Moodle o el Dokeos, per no transcriure amb les meves paraules el que diu, crec que és millor que us deixi l’enllaç i el llegiu vosaltres mateixos.

http://www.gestiomedia.com/articulos/moodle-o-dokeos.htm


BON CAP DE SETMANA A TOTS!!

dimecres, 5 de novembre del 2008

Principis en que es basa el Moodle

Segons Elisabet Rodríguez (llicenciada en periodisme per la UAB), el creador de Moodle, Dougiamas, es va basar en els següents principis per crear el moodle:
  • CONSTRUCTIVISME: les persones construeixen el seu coneixement relacionant les informacions noves amb els coneixements previs.
  • CONSTRUCCIONISME: si a més de construir una idea, la pensam i la desenvolupam per explicar-la el coneixement adquirit serà més consistent.
  • CONSTRUCTIVISME SOCIAL: és possible també aprendre en equip, compartint coneixements. Es tracta de construir coneixement entre un grups de persones que comparteixen interessos i motivacions.
  • CONNECTATS I SEPARATS: sorgeixen dues actituts quan el coneixement és dona a partir de la interactivitat de les persones. La separació, quan l'individu intentat rebatre al seu interlocutor, objectivament, de manera lògica i cercant els seus punts febles, i la de la connexió que intenta assimilar i entendre al seu interlocutor. El pensament constructiu cerca per tant l'equilibri entre aquestes dues actituds. Apart d'això Moodle té la filosofia de programri lliure, els usuaris poden utilitzar, distribuir, copiar, modificar, millorar... el programa.
  • WIKI: utilitza el software de MediaWiki, tota la informació pot ser millorada o canviada per l'usuari.

dimarts, 4 de novembre del 2008

diumenge, 2 de novembre del 2008

Avantatges sobre la utilització del Moodle

Segons la web oficial de Moodle: http://www.moodle.org/, les avantatges d’utilitzar la plataforma Moodle són:

  • Permet col·locar varis recursos per formar una unitat de continguts: etiquetes, arxius en format variables (text, vídeo i àudio, fulla de càlcul, presentacions…) webs externes i edicions de webs.
  • Amb aquests recursos es poden plantejar moltíssimes activitats: tasques, tallers, fòrums, Cats, wikis, qüestionaris, enquestes, hot potatoes…
  • Les tasques són avaluades segons criteris variables: des del numèric fins al constructivista (grau de relació entre els aprenentatges treballats.
  • Amb una única pantalla integra tota la informació: qui està connectat, darreres tasques entregades, tasques a realitzar, el calendari, missatges, recursos…
  • Proporciona una informació exhaustiva de l’activitat de cada estudiant. Mostra el número de vegades que es connecta, les consultes, el que fa… a més permet l’anàlisi de la informació en una fulla de càlcul o document de text.
  • Respecte al procés d’ensenyança i aprenentatge, permet abordar els temes des de molts enfocaments, amb activitats múltiples i variades (anàlisis, recerca i selecció d’informació, elaboració de la informació…).
  • Permet que els alumnes tenguin molta motivació.
  • Cada estudiant té el seu ritme de treball, encara que normalment el professor-tutor sol establir uns plaços per a l’entrega de les tasques.
  • Els estudiats ràpidament es familiaritzen amb la plataforma.
  • L’avaluació és contínua i permanent: tot es comenta per tots i s’avalua, així com el professor fa un feedback conínuu.

dissabte, 1 de novembre del 2008

Què és Moodle?

És una plataforma de gestió de cursos a distància i forma part del programari lliure.

Abans de la seva creació se n'utilitzaren d'altres, com per exemple el WecCT, i fou el seu administrador qui va crear el Moodle, Martin Dougiamas. Aquest diu que, el seu disseny respon a les idees del constructivisme i es basa en l'aprenentatge colaboratiu.

Sorgeix al 2002, i desde llavors fins avui s'han anat fent moltes actualitzacions, està traduit a més de 75 idiomes, entre els quals hi ha el català i es castellà.